udaipur dag 2

29 december 2015 - Udaipur, India

Na goed geslapen te hebben en en onbijt in een prachtige zaal zijn we om 9.30 uur vertrokken onze chauffeur stond al te wachten en man van de klok. In het drukke verkeer eerst om een gids die vandaag met ons mee gaat.

We gaan vandaag naar de city palace en naar een jagdish tepel. Het paleis is een groot gebouw het ligt aan het tweede meer van udaipur de stad heeft er drie dit vind men heel bijzonder zeker in een omgeving waar het weinig regend.

In het paleis woont nog steds een maharana de gids noemde hem koning. Iedere provincie had een koning. Deze man had wel de titel en is zeer rijk hij doet nog steeds goeie dingen voor de bevolking. Het was zeer groot er waren diverse hotels in het paleis gemaakt een museum en winkeltjes.

Omdat het gebeds tijd was gingen we eerst naar de tempel toe daar was een dienst bezig. Op ons blote voetende tempel in . De gids vertelde dat vishnu hier aan beden werd. Het geloof was overtuigd van reïncarnatie van de mens als je goed had geleefd kwam je beter terug als je slecht had geleefd kwam je als een dier terug.Er zaten veel bedelaars rond de tempel geen benen voeten of handen meer. Toen dacht ik deze mensen hoe komen die dan terug. We gingen de tempel binnen het was er druk een aantal mannen zaten te zingen en muziek te maken het kwam blijmoedig over. De aanwezige klapte mee, achter het altaar zat een man ik noem het maar priester mrt een wilde baard en een tulband op zijn hoofd. Hij had een paar ogen ie je door dringend aankeken voor hem stond een schaal met geld en bloemen. De bel luide hard en werd met bezems gezwaaid . Was wel leuk om dit te zien maar helemaal begrijpen........

We vertrokken opnieuw naar det paleis en gingen het museum  in dit stond en hing vol met spullen van de maharana's van vele jaren . Zelfs vonden we nog een geschenk van ons land delfsblauwe tegels maar wel hele oude. Er was een maharana bij geweest die verlamd was aan de benen daar hadden ze een fauteuil op wielen voor gemaakt zo ook en aangepaste wc. De kamers waren vol met spiegeltjes en mozaïek  voor ons zeeuwen een beetje over de top maar goed was wel mooi om te zien. De gangetjes waren net goed voor de lengte van nasreen want wij moesten echt goed bukken.

Buiten gekomen was het flink warm geworden inmiddels 35 graden wel droge warmte dat scheeld. We gingen naar en platbodem boot en vaarde naar het eiland midden in het meer lekker dat wel met die warmte. Het eiland met de tuin die bij het paleis hoorde werd nu meer als trouwlokatie gebruikt daar was nu de tijd voor je kan in india een aantal mnd per jaar trouwen dat heeft te maken met de goden waar ze in geloven. 99%word een geregeld huwelijk en 1%trouwd men uit liefde scheiden is niet mogelijk hier. Het was leuk om te bezoeken al waren de bloemen wel dor. Toen we terug moesten met de boot wilde er een groot aantal mee. Et was dringen en trekken maar iedereen kon mee.

Het was 14 uur en tijd voor de lunch onze gids wist wel een leuk restaurant bij het derde meer en inderdaad dat was het ook heerlijk buiten in de schaduw . De kids namen een tosti en ik gebraden kip cor bestelde wat maar ja het was kip in groene saus . Het was lekker maar de kleur. Het is hier veel kip want varken is onrein een koe is heilig de armen eten honden dus blijfd er niet veel anders over dan kip.

na de lunch zijn we naar een tuin gegaan die in vroeger tijd alleen voor de vrouwen was . Vele oude bomen en fonteinen zagen we ze kregen wel veel water en dat was ook nodig. De bohavil die bij ons in een pot staat was daar soms 60 jaar oud en gewoon en boom. Ook de bamboe zo hoog niet te geloven.

Rond 16 uur was het tijd om te gaan we namen afscheid van de gids met tip natuurlijk en onze chauffeur lootste onsdoor het verkeer . Hij werd onderweg door zijn zoon gebeld, even later vertelde hij dat hij een tweeling had een meisje en ern jongen van bijna 18. Dit was het eerst dat hij prive vertelde. Ik zei al een man van weinig woorden maar vol verantwoordelijkheids gevoel.

Nu morgen vertrekken we om 9.30 uur naar jodhpur weer een flinke reis maar het verveeld niet want er is zoveel te zien.

als we wifi hebben volgd het verslag vlug word vervolgd.

foto's zijn te vinden wanneer je op het kopje foto klikt