jodpur

30 december 2015 - Jodhpur, India

Vanmorgen was het de temperatuur al flink hoog toen we stonden te wachten op onze taxi . Vandaag de reis naar jodhpur hoeveel kilometer was bij ons niet bekend maar rond de 300 was de schatting. We zijn om 9.30 uur vertrokken. Onze chauffeur gaf aan dat we eerst een eind gingen rijden vervolgens een tempel gingen bezoeken en dan we verder.

Eerst pakte we een stuk tolweg daar was het alweer druk met erkeer an alle kanten en gek genoeg ga je daar toch aan wennen zo ook het links rijden.

Vervolgens gingen we weer de bergen in met haarspeld bochten dat wil je niet weten de weg maar net breed genoeg om net langs elkaar te kunnen.Onderweg zaten er regelmatig apen op de afrastering van de weg. Soms gewoon midden op de weg plat op de kont. De omgeving is er prachtig en ook daar zie je mensen in hutjes wonen en was hangt buiten vaak zitten ze met zijn allen op het erf . Ik vroeg me zelf wel af van zouden ze niet moeten werken

Ook kwamen we regelmatig schaap herders tegen vaak mannen in lendedoek met een tulband op het hoofd. Er waren ook veel koeien weer maar die werden ook begeleid door een man of een vrouw. Op de boerenerfjes stonden de koeien onder rieten daken voor de warmte. Dat was het ook nmiddels 31 graden.

Op een gegeven moment stopte de chauffeur bij een soort watergemaal. Er stonden twee ossen aan een paal die rode draaide. Er zat een zelf gemaakt scoepenwiel aan met metalen emmertjes. Hier mee haalde ze water uit het meertje er onder . Vervolgens hadden ze een greppel gegraven tot aan hun boerderij zodat ze de gewassen konden bevloeien. Er waren veel kinderen aanwezig. Die allemaal naar ons toe gerend kwamen. Aan nasreen gingen ze vragen of ze shampo had voor hun , daar was ze later wel van onder de indruk. Helaas konden we niet bij de bagage en of dat goed gekomen was dat weet ik zo net nog niet.

Rond 12 uur waren we bij de tempel een zeer groot gebouw uit de 15 de eeuw met veel beeldhouwwerk aan de buiten kant . Van binnen stonden 1444 pilaren allemaal bewerkt met sculpturen.  Je moest op blote voeten en met hoofddoek  en bedekte armen naar binnen. Er waren toeristen in korte broek die kregen een lange broek aangereikt want dat mocht niet.

Cor werd binnen in de tempel opgemerkt door de hoge priester en werd door hem gezegend hierbij kreeg een gele stip op zijn voorhoofd dat betekende dat hij wijsheid kreeg van de priester.

Daarna zijn we de auto weer in gegaan op weg naar jodhpur.

Het was flink druk op de weg zo druk dat er twee vrachtwagens van de weg gekapt waren en plat op de zijkant langs de weg lagen zeg maar in de berm.

Ik hoop dat de mensen er goed uit zijn gekomen. Het landschap veranderde van bergen en heuvels naar vlak land. Onderweg zagen we mensen  die met alles dat kon rijden ruwe katoen vervoerde om te laten bedrukken.

Als we door een stad of dorp reden overal het beeld kraampjes met fruit bedrijvigheid om geld te verdienen.

zo nu en dan zagen we een mooi groot huis vaak met een muur er rond en een grote auto op het erf dat was dus duidelijk een rijk iemand.

Ook werd er onderweg aan de weg gewerkt alleen niet zo als bij ons. Vijf mannen op een rij de eerste heeft een schoffel en graafd een kuil na een paar minuten gaat hij zitten en gaat nummer 2 aan de slag zo was men hier aan het werk. Zo zagen we ze ook huizen bouwen met heel veel mensen tegelijk geen hulp van bv een kraan of wat dan ook en de stelling die was gemaakt van bamboe stokken die aan elkaar gebonden waren zodra er iemand overheen liep bewoog de hele stelling. Het kwam mij niet zo veilig over.

na een lange dag waren we pas om 17 uur op bestemming. We slapen vanavond in een oud paleis heel netjes weer een groot bed maar keihard.

Morgen vroeg er uit want dan staat er een citytour op het programma en gaan we door naar jaisalmer weer een heel stuk. We zijn immers opweg terug naar new dehli.

word vervolg.

1. Marja:
    30 december 2015
    heey Connie,we lezen dat je weer veel spannende dingen heb beleefd. Groetjes en nog veel reis plezier Annelies en marja
  2. Astrid:
    30 december 2015
    Zo te lezen zijn er heel veel verschillende tempels te bewonderen maar wel indrukwekkend zoveel pilaren in een tempel nou nog een paar dagen genieten
  3. Majella en Mark en Seung Ri:
    30 december 2015
    He lieve familie, wat een indrukken, ik denk ook heel vermoeiend maar zeker de moeite waard,prachtige foto's, zo zijn we er ook een beetje bij.
  4. Robert en Davine:
    30 december 2015
    We zijn weer helemaal bij en zo kunnen we jullie reis een beetje mee beleven
  5. Christien en Guus:
    30 december 2015
    Heeft Cor nu de wijsheid overgebracht op de genoemde hoge priester? Cor is al jaren slim en wijs alleen geen gele stip op zijn voorhoofd. Niet je gezicht wassen Cor kunnen we de gele stip ook nog zien in Nederland. Veel plezier.
  6. Wim en Liesbeth:
    31 december 2015
    Jullie hebben al heel veel gezien en gereisd,dat wordt een reis om nooit te vergeten!
    Geniet verder nog van de laatste dagen van jullie trip.
    Hier staat Wim oliebollen te bakken.... :-
  7. Addy:
    31 december 2015
    wat een verhaalweer conny jullie krijgen ervaring in het reizen.en de verhalen ik geniet er weer volop van ook hans vind het een hele onderneming.
  8. Petra:
    31 december 2015
    Prachtige verhalen en mooie foto's.
    wij beleven de reis een beetje mee.
    nog een paar dagen en dan weer terug, geniet deze dagen nog van al het mooi's, om dan weer veilig bij ons terug te komen.
    Bedankt weer.
  9. Sylvia snoep:
    31 december 2015
    Kijk er elke keer naar uit om je verhaal te lezen.Moeilijk voor te stellen als je hier op de bank zit en jullie dat allemaal meemaken.Kijk weer uit naar je volgende stukje...
  10. Annie:
    31 december 2015
    Wat kun je ons toch meenemen met jullie prachtige ervaringen,het is alsof we er met zn allen een beetje bij zijn. Om jaloers op te worden. Geniet nog met volle teugen van jullie oh zo mooie en enerverende reis. De oliebollen en appelbeignets smaken goed, hier! Wie weet krijgen jullie die vanavond ook wel.