jaisalmer

31 december 2015 - Jaisalmer, India

Na toch goed te hebben geslapen op een hard bed,vertrokken we om 9,30 vor eencity tour die maar tot de middag duurde. Want we moesten opweg naar jaisalmer en dat was weer een heel stuk. Ook vandaag beloofde het een warme dag te worden.

Onze gids stond al klaar om mee tegaan naar het fort mehrangarh. Een groot fort met veel steenbeeldhouwd werk aan  de buiten kant.

Binnen was het een drukte vele toeristen ook uit eigen land waren op bezoek. Dit was soms niet makkelijk omdat het fort vele nauwe gangetjes had en wanneer je iemand tegen kwam niet makkelijk langs elkaar heen kwam. Eerst gingen we naar boven met de lift je kon zo over de stad kijken. Het viel op dat er een groot aantal huizen blauw waren. Het had met de kleur wit te maken want dat is in deze streek de kleur van de rouw. Het fort bevatte vele dingen van de koning die  hier vroeger had geleefd. Voorl de ruimte met de draagstoelen en koetsen waren erg mooi. Vele dingen waren bewaard gebleven zo ook een aantal schilderijen waar je kon zien waarom sommige goden 7 armen hebben. Heel fijn geschilderd met de kleuren die ze uit steen haalde.

Daarna gingen we met onze taxi naar de tempel die als herrinering was gebouw voor de overleden koning. Het had veel weg vande thay mahal. Wat opviel waren de bloemen, rozen de lantanas en de wilde jasmijn bloeide alsof het volop zomer was.

Ergens zaten wij in een soort van haast omdat we onze chauffeur  hadden beloofd optijd te zijn. We gingen via de marktjes naar de stads klok toe die hadden de engelse ooit geschonken. Om ons heen verzamelde weer de nodige mensen om wat van ons te willen . Maar onze gids kon ons daar goed doorheen helpen.

Na de lunche en afscheid te hebben genomen snel ales afhandelen in het hotel en opweg want we waren toch een drie kwartier laer dan geplant.

Onderweg kon je goed zien dat we richting woestijn gebied gingen droog en dor . Wel de nodige koeien en honden op de weg. Ook steeds meer kamelen en zelfs ezels soms 10 bij elkaar.

Ook zagen we afweergeschut staan langs de berm. We waren immers 40 km van de pakistaanse grens. De twee landen leven immers altijd op gespannen voet dus wax het leger daar vol op aanwezig.

Het werd al snel donker en dan wil je eigenlijk hier niet rijden. Hoeveel onverlichte of slecht verlichte voertuigen hier rond reden het was niet normaal. Geen straat verlichting,  cor die voorin de auto zat zag soms ook veel te laat wanneer er iemand reed. Gelukkig onze chauffer wel maar mopperde weleens . Men heeft hier nauwelijks licht of alleen maar groot licht. Het tempo ging fiks naar beneden en deden we ruim 5 uur over 320 km .

Om 18.30 waren we op onze bestemming jaisalmer. We zouden daar oud jaar vieren immers.

Ons hotel kon je al van verre zien, een groot hotel volledig in de kerst verlichting. Het hing als een gordijn naar beneden

we kregen een zeer hartelijk welkom met bloemenkransen van afrikaantjes. Prem vo d het maar stinken. De kamer was zeer lux. Weer een groot bed maarniet hard deze keer.

Om 20 uur begon het gala feest we werden in een feest tent ontvangen met ieder een sjaal en ee  rodestip en roos. Vetvolgens werden we naar onze tafel gebracht deze lag vol met shipszakjes feesthoedjes toeters en vele flessen limonade. Zo ook haddn we een grote stapel met consumptie bonnen gehad als we alle sterkedrank daar van hadden genuttigd dan was ik supper zat geweest. Nu drink ik nooit dus deze dag dan ook niet. Het was een groot buffet met veel heel veel eten en toetjes. En ondertussen speelde de band in mijn oren jank muziek. Later op de avond werd het house alleen de mensen hebben hier een vreemd ritme gevoel de dansen leken meer op ochtend gym of hoe noem je dat tegen woordig works out. Of cardiomaar goed wij lagen in een deuk en ja zonder alcohol.

Toen het 0.00 uur werd ging iedereen naar buiten voor het vuurwerk het was mooi om te zien . We hebben het niet te laat gemaakt want de lange rit had ons toch wel moe gemaakt. Morgen nog een dag hier.

1. Addy:
    1 januari 2016
    Wat een prachtig belevingen ook deze dag weer Connie als je thuis komt en bent uitgerust kun jij je verhalen wel gaan bundelen in een reis boek. Goede reis voor morgen en voor nu lekker slapen.
  2. Annie:
    1 januari 2016
    Weer allemaal mooie belevenissen en herinneringen. Connie je kunt er natuurlijk ook een reisgids of boek van uitbrengen, wie weet wordt het een bestseller!!
  3. Els:
    3 januari 2016
    Alles weer zo mooi beschreven , of je er zelf midden in zit. Als je straks weer thuis bent ,en alles zelf weer eens doorleest. Zul je dit zelf ervaren, toch zeker jullie , want alle indrukken staan op jullie netvlies. Geniet nog even Connie Cor en de kids.