bharatpur

24 december 2015 - Jaipur, India

Hallo ff een dagje later ivm zeer slecht internet

Vanmorgen uitgeslapen om 10 uur vertrokken naar bharapur in de deelstaat Rajasthan. Onderweg zagen vele soorten koeien zelfs een paar zwart bont net als bij ons.Ook apen die gewoon langs de kant van de weg hun eten zochten.Het landschap zagen veranderen we waren nu duidelijk op het platteland. Schaapherders met nubishe schapen en geiten. Soms erg vuil mijn vader zou zeggen die hebben vast wormen of zo. De boerderij was niet meer dan een hutje met daarom heen een stuk land . De mensen deden alles buiten zaten te koken waste zich midden in het landschap bij een beekje of zat een grote boodschap te doen op een heuveltje geen wc papier maar een fles water maar met die veel te warme curry kan ik dat wel begrijpen. We gingen over de tolweg de rout india nu het was vierbaans maar men kwam gewoon tegen in gereden ook met de tractor of met een kameel en wagen. Er reden veel auto s net als onze buurman wim vol met mensen er op. We stopte in de stad Fatehpur sikri we bezochten daar de JamiMashid moskee. Een indrukwekkend gebouw. Vanaf de parkeerplaats moesten we mee naar de bus gelukkig een gids er bij want al die mensen bedelaars en verkopers die de hele exion leeg hadden gehaald belaagde ons niet te weinig. De bus daar in tegen was wel erg laag voor ons en men moest dan ook lachen wanneer cor zijn hoofd stoote tegen het dak en ik ook maar net recht op kon staan.  We stapte nog niet uit de bus of er kwam een hele familie uit india naar ons toe om op de foto met hun te gaan, tja de rollen waren nu ff omgedraaid dan thuis he twee grote blanke mensen maar ik kon de humor er wel van in zien. Op sokken de moskee in. In de moskee kon je een offer brengen. Je moest dan een sjaal kopen kreeg daar een hand bloemen bij en een touwje van wol. We gingen na een stukje uit leg over de tempel naar de tombe van sheik salim christi. Hij had er voor gezorgd dat alle geoven binnen india naast en met elkaar konden leven.  Nasreen gaf de opmerking dat ze dat bij ons eigenlijk ook zouden moeten hebben. Het was een marmeren tempel iedereen moest het hoofd bedekken wij hadden zelf een sjaal maar cor en prem krgen een soort vergiet op hun hoofd wel zonder handvaten. Cor zij  hoofd was te groot of het vergiet te klein maar het leek meer op de fes van tommy cooper ik heb maar niet te veel gekeken want ik zou het in mijn broek doen van het lachen. Toen we binnen waren moest de sjaal op de tombe en de bloemen er overheen het touwtje moest aan een marmerenscherm gebonden worden en onder tussen moest je drie wensen doen.

Deze wensen mocht je aan niemand vertellen aan de uitgang stond een soort imaam en die sloeg met de bezem op je hoofd om je te zegenen. De sjaals werden gegeven aan het eind van de dag aan de arme mensen.

Het was een hele belevenis en al die mensen die echt denken dat je een wandelende portomonee bent he.

Daarna hebben we eerst gegeten in een restaurant met zijn vieren voor 15 euro

Terug bij de taxi op weg weer naar het volgende een vogel paradijs. Een uurtje met een fietstaxi erdoor heen gefiets het was een vogelpark zonder kooien dus je moest veel geluk hebben wanneer er werkelijk zag. Het was lekker weer 22 graden dus ik geloofde het wel de man ging helemaal uit zijn dak voor een paar meerkoeten en een zilver reiger. Wel zagen we nog ijsvogel die een stuk groter was dan bij ons.  Ook gingen we nog de bossen in om naar slangen te zoeken wel de holen gezien van de python maar niet het beest zelf.

Toen naar het hotel nu dat was direct uit het sprookjes boek 1001 nachten de kamer was van wit marmer. Na heerlijk te hebben gegeten werd de dag afgesloten met een vuurwerkshow. Het was een feestdag voor de moslims ik denk dat dat het was ze herdachte een geboorte en de sterfdag van een god. Die optochten waren we tegen gekomen mensen in het wit met groen goude vlaggen. Met een muziekinstalatie zo hard als je die bij ons thuis zou zetten dan kon je het in kloetinge wel horen.

Het was me een dagje wel vroeg naar bed want morgen 185 kilometer met een gangetje van 80 of 90. Een hele trip . Op naar morgen

1. Majella en Mark en Seung Ri:
    25 december 2015
    wat beleven jullie veel zeg, prachtige ervaring hoor en ook geregeld lachen zo te lezen, hadden we ook wel even willen zien Prem en Cor met een vergiet, geniet van de kerstdagen, wat wel op een bijzondere manier aan jullie voorbij zal gaan, maar zeker nooit meer zal worden vergeten. lieve groetjes uit Bresjes
  2. Robert en Davine:
    25 december 2015
    Wat een mooie reis, met taxi's, sokken, sjaals, vergieten, foto's, eten voor een habbekrats, trein, lange reis, foto's, lekkere bedden, armoede, aardige mensen, mooi weer enz.... Om nooit te vergeten.
    Fijne kerstdagen
    Robert, Davine, Eva, Ruben, Tessa
  3. Peter:
    25 december 2015
    Prachtig om jullie reis zo mee te kunnen maken, je schrijft echt geweldig de beelden kun je er zo bij denken.
    Ik kan niet wachten op het volgende verslag.
    Veel plezier op jullie reis.
  4. Marja:
    hoi conny
    wat een belevenis en wat leuk om het allemaal te lezen.
    we volgen je hier op de voet

collega's tweede etage
  5. Judith, Frans en Sanne:
    25 december 2015
    Prachtig om te lezen Connie. Waardevol ook voor jullie als jullie terug komen. Een mooi dagboek zo.
    Zijn zo benieuwd naar jullie foto's. Avondje organiseren in de wemel? Geniet er nog van, fijne tijd!
  6. Annie:
    25 december 2015
    Zie je wel Connie, toch een beetje Kerst omdat ze daar een feest hadden waarvan jij dacht dat het om een geboorte of sterfdag van een god zou gaan. Geniet ervan en tot de vlgd keer
  7. Wim en Liesbeth:
    26 december 2015
    Weer een prachtig verslag van jullie belevenissen.....en dan de mannen met hun vergiet op hun hoofd!! Ja dat kost moeite om niet te lachen...haha Fijn dat jullie genieten van deze bijzondere reis.
  8. Hans en Francky:
    26 december 2015
    Prachtige verhalen Connie, veel reisplezier nog!