de tweede dag in jaipur

26 december 2015 - Jaipur, India

Vanmorgen met het ochtend gebed van de imaam wakker geworden. Zodra het licht word gaat hij zijn gebed zingen. Het is eens wat anders dan het kraaien van een haan. We zijn na het ontbijt een mengelmoes van engelse en indiase gerechten om 8,30 vertrokken

Er stond al een gids bij de receptie te wachten die de hele dag mee ging. De taxi stond al klaar. Weer kwamen we in een verkeerd chaos terecht het bleek nog drukker dan anders want de bevolking had 4dgn vrij. En aangezien jaipur de hoofdstad is van rajasthan is was en zou het erg druk worden deze dag.  Er staan veel roze huizen in deze stad ik zelf vond het meer terracotta maar goed ze noemen het de rozestad een groot aantal huizen zijn gebouwd uit roze kalk steen. We gingen snel op weg naar het amber fort het lag hoog in de heuvels. Maar zelfs de heuvel op hadden we situaties waar menig nederlander zijn auto binnen een paar minuten total los zou rijden.

Men kwam gemakkelijk met twee naast elkaar naar beneden dan wel naar boven en dit alles op een tweebaans. Ik hield mijn hart vast zodra de chauffeur ergelijk met zijn linkerhand ging zwaaien was er irritatie maar zijn geduld verloor hij echt nooit.

Toen we het fort naderde stonden we ff stil om een foto te maken er zat een muur rond heen dat leek op de chineese muur . Op de stoep, ja jullie lezen het goed, een stoep stond een grote olifant een eindje verder op een man die met een fluit zijn slangen liet"dansen".

We gingen op de foto met de olifant maar dat kostte wel een tip (fooi) heel india hangt aan elkaar met een tip.

In het fort was het een drukte van belang weer mensen die van alles wilde verkopen. Onze gids gaf aan dit niet te doen want dan kwam er zo 10 tot 20 man achter je aan.

Op de binnen plaats liepen rijen met olifanten die de mensen in bakjes op hun rug rondreden. Ik was blij dat ik daar niet op moest. De maharadja die daar had gewoond had volgens mij een drukke hobby hij had 364 vrouwen die hadden allemaal een vertrek wel met een paar bij elkaar ze hadden allerlei wegen binnen het fort om ongezien bij de maharadja te komen dit had te maken met het jaloers zijn onderling. Hij had ook een eerste vrouw die had een te zware gouden jurk aan waar ze niet mee kon lopen en daarom had hij een rolstoel bedacht voor haar.In het fort waren dus overal hellingen waar ze doorheen geduwd kon worden. Nu ik denk toch echt dat er toch wel menig mens heeft helpen tegen houden want ze waren soms zo steil dat wij er nauwelijks tegen op konden. De gangetjes voor de andere vrouwen waren zo smal dat ik er nauwelijks door heen kon zo ook mijn hoofd makkelijk kon stoten. Er was een prachtig paleis bij het fort die met duizend spiegeltjes was bekleed . We mochten er alleen rond maar niet er in er waren al te veel spiegeltjes gestolen of kapot gemaakt.

Het was tijd om te vertrekken om naar het stadspaleis te gaan. We moesten even wachten in de chaos van mensen en auto s. Apen zaten in een boom naar ons te kijken van die zijn gek. Ook kwamen er regelmatig papagaaien voorbij of valkparkieten dat is eens wat anders dan thuis. Onderweg zijn we gestopt bij een stenen slijperij die sierraden maakte je kon zien hoe deze gemaakt werd.

Na eerst wat te hebben gegeten op weg naar het paleis daar kwamen we toch een partij vast te zitten in het verkeer niet meer normaal. We konden niet meer voor of achteruit. Uit gestapt, ik lanceerde bijna een klein mannetje toen ik de autodeur open deed. Wij te voet onderweg in de mensen massa en alles wat kon rijden rond ons.Overal mensen met de geur van fruit groente zweet koeiepoep uitlaat gassen en ga maar zo door. Regelmatig stonden er naar me te kijken of ze nog nooit iemand hadden gezien met kort haar en blank. Ik dacht ja zozal het voor donkere mensen in nederland wel net zo voelen.

Het paleis was erg mooi met allerlei betekenissen uit de islam,het hindoeisme en perzische symbolen. De kleding was re zien kroonluchters mooie stoelen en veel maharadja's zelfs 1 die 225 kilo woog dat was dan ook aan zijn hemd te zien het leek op een hemdrok net als onze boerrinen.

Weer de drukte in  naar een bedrijfje waar we een rondleiding kregen in een textielzaak die stof bedrukte en kleden deed weven. Het was leuk om te zien altijd wanneer we een uitleg krijgen zit er een verkoop poging achter aan dat doen ze hier heel slim. Grote vloerkleden handig uit gerekend in euro's en zelfs bereid om ze op te sturen. Ik zie me al komen op schiphol met een tapijt op mijn schouder. Als je onze laatste hotelkamers zou zien zou je kunnen denken dat we werkelijk in sprookjes zijn gaan geloven de 1001 nacht verhalen.

Om 17 uur waren we weer terug in ons hotel. Eigenlijk best wel moe van alle indrukken.

Zoals van morgen begon de imaam weer met zijn avond gebed klaagend zong hij zijn rieltje. Op naar morgen dan hebben we een tocht van 320 kilometer voor de boeg naar jojawar.

dus op tijd naar bed, hopelijk weer een goede verbinding met internet. Word vervolgd

1. Robert en Davine:
    26 december 2015
    Weer een avontuur beleefd, op naar de volgende! We durven het bijna niet te melden, maar wij puffen bij 14 grafen even uit van de kerstdagen.
  2. Astrid:
    26 december 2015
    Zit nu ff uit te buiken op de bank van twee vreetdagen vandaag zelfs iets teveel van het goede vanmorgen wezen brunchen en vanavond aan de gourmet maar wat een leuke verhalen zoals je het beschrijft kan ik het gewoon voor me zien welterusten en op naar morgen ben benieuwd wat er weer gebeurd
  3. Wim en Liesbeth:
    27 december 2015
    Wat een mooi verhaal weer,en weer veel indrukken opgedaan.
    We kijken al weer uit naar je volgende verhaal.Ontzettend leuk om het zo ook een beetje mee te maken!!
  4. Trudi:
    27 december 2015
    Leuk te lezen en Wim zit naast mij met zijn iPad om de reis te volgen op de kaart Gr van ons